کد مطلب: 205278
دانا گزارش مي‌دهد؛
تاکتيک اصلاح طلبان براي بقاي حيات سياسي/ «پارلمان اصلاحات» تشکيلاتي براي فرار از پاسخگويي
تاریخ انتشار : 1400/09/30 13:55:01
نمایش : 837
در حالي که جريان اصلاحات اين روزها با بحران مقبوليت در بين مردم مواجه است تلاش مي کند براي حفظ حيات سياسي خود تشکيلاتي چون «پارلمان اصلاحات» را راه اندازي کند تا نه پاسخگو باشد و نه عملکردش مورد رسد قرار گيرد.

به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ پس از انتخابات سالهاي ۹۴ و ۹۶ در حالي که انتقاد احزاب ميانه رو اصلاح‌طلب از شوراي سياست گذاري اصلاح طلبان بالا گرفت؛ احزاب ميانه‌رو اصلاح طلب به همراه حزب کارگزاران سازندگي تصميم گرفتند که در شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات که حالا با راه اندازي شوراي عالي به پستو رانده شده بود، بحث پارلمان اصلاحات را مطرح کنند.

اصلاحات به اين باور رسيد که پارلمان اصلاحات به عنوان نهاد بالادستي و مجمع عمومي جريان اصلاحات نهاد سياستگذار اصلاح‌طلبان در کنار شوراي عالي سياستگذاري به عنوان بازوي اجرايي باشد تا از اين طريق دولت در سايه اي تشکيل شود و اين جريان بتواند حيات سياسي خود را حفظ کند. با اين حال اما پارلمان اصلاحات نتوانست در انتخابات اخير نقش آفريني کند.

اما با ريشه يابي ايده تشکيل پارلمان اصلاحات روشن است که بعد از سال 88 و پس از اتفاقاتي که در بُعد امنيتي - سياسي کشور در جريان فتنه انتخابات رياست جمهوري رخ داد، اصلاح طلبان تا حدود زيادي در لاک خود فرو رفتند.

برخي بر اين باور بودند که پس از اين چالش آفريني ها براي کشور، جريان اصلاحات فرصتي براي ظهور و بروز دوباره نخواهد داشت اما برخي سران اين جريان تصميم گرفتند با شکستن غرور سياسي - حزبي خود با شرکت مجدد در انتخابات فضا را براي بازگشت اين جريان به عرصه سياسي کشور هموار کنند نمود اين امر نيز حضور تمام عيار در انتخابات رياست جمهوري 92 بود.

جريان اصلاح طلب در انتخابات رياست جمهوري 92 با حمايت همه جانبه از حسن روحاني منجر به آن شد که دولت نزديک به اصلاحات پيروز انتخابات شده و قدرت اجرايي کشور را در اختيار بگيرد.

حالا اما بعد از گذشت 8 سال از انتخابات 92 عملکردي از اصلاحات و دولت مورد حمايت آنها به جا مانده است که اين جريان مي داند تنها با بحران امنيتي- سياسي رو به رو نيست بلکه بحران اصلي  اصلاحات مقبوليت در بين مردم است.

بعد از تجربه 8 ساله دولت حسن روحاني که مورد حمايت تمام قد اصلاح طلبان بود، مردم حاضر نيستند به کساني که با حمايت خود از دولت تدبير و اميد دستاوردهايي چون تورم، گراني افسارگسيخته، بيکاري، عميق تر شدن شکاف طبقاتي را رقم زدند، اعتماد کنند.

اصلاح طلبان به دنبال آن هستند به جاي کنشگري عيان سياسي با جذب جريانات مختلف درون خود تشکيلاتي را ايجاد کنند که نه پاسخگو باشند و نه مرجعي عملکرد آنان را رصد کند.

به نطر مي رسد اين يک تاکتيک براي فرار از حمايت آنها از دولت حسن روحاني است.

انتهاي پيام/ک

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg